Section outline

  • Podoby ruské propagandy:

    Mediální vzdělávání s využitím audiovizuálních prostředků

    Jedná se o metodickou příručku, která vyšla v rámci programu Jeden svět na školách.

    Materiály slouží k mediálnímu vzdělávání žáků vyšších ročníků základních škol a středoškoláků.

    Prostřednictvím těchto lekcí se studenti blíže seznámí s hlavními rysy a motivy současné ruské propagandy.

    Lekce přibližují propagandistické a dezinformační aktivity, které v poslední době vyvíjí Rusko, a které ohrožují celý svět.

    • Jak jsou lekce postavené?
    Každá lekce začíná anotací, kterou následují vzdělávací oblasti a obsahové vzdělávací okruhy, průřezová témata, klíčové kompetence, doporučený věk, cíle, délka, pomůcky, postup a nakonec reflexe a zkušenosti z praxe.



    Být v obraze 2

    Mediální vzdělávání s využitím audiovizuálních prostředků

    Jedná se o dílo navazující na stejnojmennou sadu materiálů, kterou vydal vzdělávací program Jeden svět na školách v roce 2007. Od roku 2007 se ale mnohé věci změnily, a proto byla tato sada materiálů aktualizovaná.

    Najdete zde například původní koncept 5 otázek, ale vylepšený o 5 krátkých videí, ve kterých se v roli průvodce představí youtuber Kovy.

    Tato sada je určena všem těm, kteří chtějí přispět k posílení mediální gramotnosti žáků, a to jak začátečníkům, tak i pokročilým.


    Jak vznikají zprávy a jak si je snadno ověřit

    Metodika pro mediální vzdělávání v knihovnách

    Tato metodická příručka je určena zejména pro knihovnice a knihovníky, kteří by chtěli pořádat lekce pro věkovou skupinu 55+ a pomoci jí zorientovat se v obrovské spoustě informací, která se na ni každý den řítí.

    Metodika obsahuje celkem 13 lekcí a je rozdělena do 2 úseků, první část se týká tvorby zpravodajství, zpravodajských hodnot a fungování a financování médií. Druhá část se věnuje ověřování informací a nabízí návod, jak si informace ověřit a kriticky zhodnotit.

    • Jaké jsou cíle těchto lekcí?
      • kriticky přistupovat k mediálnímu obsahu
      • blíže se seznámit s prací novinářů a umět rozpoznat kvalitní zpravodajství
      • získat povědomí o zpravodajských hodnotách



    Další metodikou, tentokrát zaměřenou na děti je . . .

    Internetoví úžasňáci



    Metodika, která se věnuje 5 tématům, a to:

    1. Chytrost: Sdílej s rozumem
    2. Pozornost: Neskákej na fejky
    3. Síla: Chraň si svá tajemství
    4. Laskavost: Laskavost je super
    5. Odvaha: Když se ti něco nezdá, ozvi se

    Kniha je určená pro rodiče nebo zákonné zástupce, kteří se chtějí postarat o správnou výchovu digitální bezpečnosti svých dětí. Je plná rad a užitečných informací, které vám a vašim dětem pomohou naučit se něco o bezpečnosti na internetu a digitálním občanství.

    U každého tématu/kapitoly najdete cíle kapitoly, vysvětlení o čem kapitola je, slovníček pojmů a hlavně rodinné aktivity (společně s radami pro rodiče).


    Kromě knihy také existuje internetová stránka tohoto projektu, která je plná her a prověří, jak se v digitálním světě orientují nejenom vaše děti, ale také vy.

    Ve hře navštívíte 4 různé lokality: Království laskavosti, Řeku reality, Ostražitou horu a Věž pokladů.






    Mediální vzdělávání na středních odborných školách a učilištích: Výukový plán a příklady dobré praxe


    Tato publikace je vhodná zejména pro učitele, a to jak na středních odborných školách, tak i učilištích, kteří chtějí rozvíjet mediální gramotnost svých žáků. Praktické rady a materiály v ní ale naleznou i vyučující na gymnáziích nebo v nejvyšších ročnících základní školy.

    Naleznete zde:

    • vymezení pojmů mediální vzdělávání, mediální výchova a mediální gramotnost
    • úvod do práce s audiovizuálními lekcemi
    • tipy, jak překonat překážky, s nimiž se vyučující při mediálním vzděláváním nejčastěji potýkají
    • doporučený výukový plán zahrnující 5 tematických oblastí: sociální sítě a internet, analýza mediálních sdělení podle metodické koncepce 5 klíčových otázek, zpravodajství, nenávistné projevy a mediální manipulace
    • nebo také postřehy a zkušenosti z praxe vyučujících středních odborných škol