Section outline
-
Podoby ruské propagandy:
Mediální vzdělávání s využitím audiovizuálních prostředků
Jedná se o metodickou příručku, která vyšla v rámci programu Jeden svět na školách.
Materiály slouží k mediálnímu vzdělávání žáků vyšších ročníků základních škol a středoškoláků.
Prostřednictvím těchto lekcí se studenti blíže seznámí s hlavními rysy a motivy současné ruské propagandy.
Lekce přibližují propagandistické a dezinformační aktivity, které v poslední době vyvíjí Rusko, a které ohrožují celý svět.
- Jak jsou lekce postavené?
Každá lekce začíná anotací, kterou následují vzdělávací oblasti a obsahové vzdělávací okruhy, průřezová témata, klíčové kompetence, doporučený věk, cíle, délka, pomůcky, postup a nakonec reflexe a zkušenosti z praxe.Být v obraze 2
Mediální vzdělávání s využitím audiovizuálních prostředků
Jedná se o dílo navazující na stejnojmennou sadu materiálů, kterou vydal vzdělávací program Jeden svět na školách v roce 2007. Od roku 2007 se ale mnohé věci změnily, a proto byla tato sada materiálů aktualizovaná.
Najdete zde například původní koncept 5 otázek, ale vylepšený o 5 krátkých videí, ve kterých se v roli průvodce představí youtuber Kovy.
Tato sada je určena všem těm, kteří chtějí přispět k posílení mediální gramotnosti žáků, a to jak začátečníkům, tak i pokročilým.
Jak vznikají zprávy a jak si je snadno ověřit
Metodika pro mediální vzdělávání v knihovnách
Tato metodická příručka je určena zejména pro knihovnice a knihovníky, kteří by chtěli pořádat lekce pro věkovou skupinu 55+ a pomoci jí zorientovat se v obrovské spoustě informací, která se na ni každý den řítí.
Metodika obsahuje celkem 13 lekcí a je rozdělena do 2 úseků, první část se týká tvorby zpravodajství, zpravodajských hodnot a fungování a financování médií. Druhá část se věnuje ověřování informací a nabízí návod, jak si informace ověřit a kriticky zhodnotit.
- Jaké jsou cíle těchto lekcí?
- kriticky přistupovat k mediálnímu obsahu
- blíže se seznámit s prací novinářů a umět rozpoznat kvalitní zpravodajství
- získat povědomí o zpravodajských hodnotách
Další metodikou, tentokrát zaměřenou na děti je . . .Internetoví úžasňáci
Metodika, která se věnuje 5 tématům, a to:- Chytrost: Sdílej s rozumem
- Pozornost: Neskákej na fejky
- Síla: Chraň si svá tajemství
- Laskavost: Laskavost je super
- Odvaha: Když se ti něco nezdá, ozvi se
Kniha je určená pro rodiče nebo zákonné zástupce, kteří se chtějí postarat o správnou výchovu digitální bezpečnosti svých dětí. Je plná rad a užitečných informací, které vám a vašim dětem pomohou naučit se něco o bezpečnosti na internetu a digitálním občanství.U každého tématu/kapitoly najdete cíle kapitoly, vysvětlení o čem kapitola je, slovníček pojmů a hlavně rodinné aktivity (společně s radami pro rodiče).Kromě knihy také existuje internetová stránka tohoto projektu, která je plná her a prověří, jak se v digitálním světě orientují nejenom vaše děti, ale také vy.Ve hře navštívíte 4 různé lokality: Království laskavosti, Řeku reality, Ostražitou horu a Věž pokladů.Mediální vzdělávání na středních odborných školách a učilištích: Výukový plán a příklady dobré praxe
Tato publikace je vhodná zejména pro učitele, a to jak na středních odborných školách, tak i učilištích, kteří chtějí rozvíjet mediální gramotnost svých žáků. Praktické rady a materiály v ní ale naleznou i vyučující na gymnáziích nebo v nejvyšších ročnících základní školy.Naleznete zde:- vymezení pojmů mediální vzdělávání, mediální výchova a mediální gramotnost
- úvod do práce s audiovizuálními lekcemi
- tipy, jak překonat překážky, s nimiž se vyučující při mediálním vzděláváním nejčastěji potýkají
- doporučený výukový plán zahrnující 5 tematických oblastí: sociální sítě a internet, analýza mediálních sdělení podle metodické koncepce 5 klíčových otázek, zpravodajství, nenávistné projevy a mediální manipulace
- nebo také postřehy a zkušenosti z praxe vyučujících středních odborných škol