Topic outline

  • Dezinformační dezinfekce

    Jeden svět na školách (jsns.cz) je jedním ze vzdělávacích projektů Člověka v tísni. Připravují velké množství vzdělávacích materiálů, besed a přednášek na nejrůznější témata (např. lidská práva, mediální vzdělávání, moderní dějiny). 

    Jejich nejnovější publikací je Dezinformační desinfekce (zdarma ke stažení či objednání), která se věnuje dezinformacím, a to zejména těch okolo koronaviru. Publikace Dezinformační dezinfekce je určena všem, kdo chtějí přispět k posilování mediální gramotnosti. Zejména pak vyučujícím na druhém stupni základních škol a na středních školách po celé České republice. Příručka najde své využití i při lekcích v knihovnách.


    • Ověřování fotografií

      Napadlo vás někdy ověřit si pravost nebo aktuálnost fotky, na kterou narazíte na internetu? 

      Čím dál více se na internetu (a zejména na sociálních sítích) setkáme s fotografiemi, které ve skutečnosti zobrazují něco jiného než uvádí kontext článku, autor či jejich popisky. 

      S takovými manipulacemi jsme mohli setkat např. v souvislosti s uprchlíky, různými demonstracemi či aktuálně probíhající koronavirovou krizí. 

      Pozor si také dávejte na internetových seznamkách, kde se nezřídka setkáváme s falešnými profilovými fotkami.

      Jak si tedy můžete fotografie ověřit?

      Na stránce images.google.com si mlžete ve vyhledávacím poli kliknout na ikonu fotoaparátu a tam buď vložíte URL adresu obrázku, zkopírujete jej nebo ho tam jednoduše přetáhnete. Google vám následně zobrazí všechny webové stránky, sociální sítě a odkazy, kde se vámi hledaná fotografie nachází. 




      • Kdo vlastní média

        Víte, kdo vlastní vaše oblíbené noviny? A která média patří pod stejný vydavatelský dům? 

        Běžně rozlišujeme mezi soukromými a veřejnoprávními médii. 

        Česká televize, Český rozhlas a Česká tisková kancelář jsou veřejnoprávní média, to znamená, že nemají konkrétního vlastníka a jejich provoz se hrazen z tzv. koncesionářských poplatků. 

        Naopak soukromá média mají buď jednoho nebo skupinu vlastníků. V soukromých médiích je zřejmý tlak na zisk, což se může odrážet jak na obsahu, tak i na množství inzerce. Obsah soukromých médií může také být ovlivňován 

        Server mediaguru.cz pravidelně aktualizuje Mapu vlastníků českých médií. Ta nabízí přehledné zpracování složitých vlastnických struktur jednotlivých médií, zahrnuty jsou televize, rádia i tisk.