Section outline

  • Zaujala vás STEM výuka?


    Slyšeli jste o její existenci, ale nevíte, co si pod tím představit?


    Znáte ji, ale chtěli byste se dozvědět více?


    Odpověděli jste alespoň na jednu otázku ANO?


    Přesně pro vás zde máme tento příspěvek ohledně literatury rozšiřující povědomí o STEM výuce.


    • Co to vlastně je STEM výuka?

    Jak můžete vidět na obrázku, slovo STEM je vlastně zkratka pro Science + Technology + Engineering + Mathematics, tedy přírodní vědy, techniku, technologie a matematiku. V rámci STEM výuky se tedy žáci neučí o jednotlivých předmětech zvlášť, nýbrž se klade důraz na jejich blízkost a propojení.


    STEM schéma

    Teaching Elementary STEM Education:

    Unpacking Standards and Implementing Practice-Based Pedagogy — Sherri Cianca

    Autorkou je Sherri Cianca, profesorka, která se zabývá zejména STEM výukou, hodnocením výuky, ale také například učebními osnovami matematiky.

    • Co všechno v této učebnici najdete?

    Zejména praktické pokyny pro zařazení STEM do výuky na základních školách. Ale také strategie pro zvýšení úrovně myšlení studentů a zlepšení jejich schopnosti řešit problémy.

    Tato učebnice by měla pomoct učitelům lépe porozumět standardům a navrhovat efektivní výukové postupy. Jednotlivé kapitoly společně přispívají k rozvoji schopnosti porozumět obsahu a převést standardy do učebních osnov, které by byly vstřícné k žákům, a tím vytvořit solidní výukové prostředí.


    Ať už jste v problematice STEM výuky noví či nikoli, je tato kniha skvělým průvodcem pro vytváření osnov a jejich pozdější využití v praxi.


    Další učebnicí, zabývající se tematikou STEM vzdělávání, je . . .

    Teaching and Learning STEM a practical guide — Richard M. Felder, Rebecca Brent

    Autory jsou Richard M. Felder, profesor chemického inženýrství na Státní univerzitě v Severní Karolíně a Rebecca Brent, prezidentka společnosti Education Designs a také certifikovaná hodnotitelka vzdělávacích programů. Samostatně či společně tito dva autoři publikovali přes 300 článků a prezentovali více než 700 workshopů a seminářů o STEM vzdělávání na univerzitách po celém světě.

    Tato kniha přináší velkou řadu praktických strategií pro aplikaci kurzů STEM na středních a vysokých školách. Čerpá přitom z desítek let zkušeností v oblasti STEM vzdělávání. 
    Autoři přinášejí popis technik, které jsou založené na výzkumu, které mohou vysokoškolští učitelé využít ke zlepšení jak výuky, tak i kurzů.

    • S čím vám tato učebnice pomůže?
      • S plánováním třídnických hodin, ve kterých se studenti aktivně zapojí, bez ohledu na velikost třídy.
      • S využitím technologií v prezenčních, online i hybridních kurzech.
      • Se zhodnocením jak dobře si studenti v kurzu vedou, jak dobře si osvojují znalosti a dovednosti, které jim kurz předkládá.
      • S rozvojem dovednosti studentů v oblasti komunikace, kritického myšlení, kreativního myšlení, samostatné práce, ale i práce v týmu.

    Zavedení STEM metod do výuky není žádná drastická změna, ale spíše postupná integrace nových metod do učebního plánu. Výsledkem bude nejenom neustálé zlepšování výuky, ale také zlepšení procesu učení vašich studentů.

    Kniha je určená zejména pro vysokolškolské pedagogy, nicméně stejně dobře poslouží i učitelům na středních školách.